Subota, 23. studenoga 2024.

FOTO: HRĐAVO SRCE? Vudrag: Ako želimo usrećiti ljude, onda bismo trebali dijeliti sladolede, a ne raditi skulpture

Malo više od dva tjedna prošlo je od svečanog otvorenja novoobnovljene Podravkine sedmerokatnice, prilikom čega je i službeno otkrivena skulptura “Začin ljubavi”.

Autor je Nikola Vudrag koji je rođen 1989. godine u Hrvatskoj. Nakon što je odrastao pored djeda i oca metalaca i varioca, postao je zainteresiran u kreativnom aspektu za obradu metala, zanat, konstrukcije i umjetnost. Tijekom svog života, Vudrag je oduvijek fasciniran principima prirodnog stvaranja, kako i zašto je svijet izgrađen u određenom obliku. Stoga je naravno bio privučen klasičnim i suvremenim skulpturalnim oblicima. Zanimanje za stvaralaštvom trajalo je i tijekom tinejdžerskih godina i dalje se razvilo kada se odlučio za Bacc. diplomu u skulpturi, na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Nakon što je završio diplomu prvostupnika, Vudrag je još više ulazio u svoju umjetničku praksu.

Skulpture koje radi povezuju lingvističke, filozofske i teološke ideje sa klasičnim ili suvremenim oblicima i materijalima. Vudrag je također osposobljen za umjetničku terapiju, specijaliziranu u CEPAMET-u, medalju i skulpturu na Akademiji likovnih umjetnosti, teoriju i slikarstvo na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, te teologiju tijekom nekoliko godina u Nadbiskupskoj klasičnoj gimnaziji prilikom priprema za svećenićku službu. Autor je nekoliko javnih radova – Veli Jože (Berlin), Mač kralja Tomslava (Lovinac), Prof. Emer. Predrag Keros (Zagreb). Medaljerski i skulpturalni radovi nalaze se u privatnim zbirkama i stalnom postavu muzeja i institucija, te surađuje sa raznim institucijama na području promoviranja likovne umjetnosti. Bavi se filozofskim i lingvističkim konceptima u likovnoj umjetnosti, no najviše pažnje pridaje klasičnom pristupu i simbolici kao jeziku vizualne umjetnosti.

Kada je pak riječ o skulpturi ispred Podravke, iako su mnogi očekivali bistu ili spomenik posvećen Zlati Bartl, izumiteljici Vegete, pred Podravkom je nakon svečanog otkrivanja spomenika osvanulo veliko metalno srce, koje je u javnosti naišlo na brojne negativne komentare, a najviše mu se pridodaje pridjev hrđavo.

Porazgovarali smo s autorom spomenika koji nam je objasnio nit vodilju izrade spomenika, koji je nezaobilazna tema brojnih kava u koprivničkim kafićima.

Vudrag je istaknuo kako je skulpturu smislio zajedno s poznatim koprivničkim umjetnikom Zlatkom Kauzlarićem Atačom.

– Bilo je ideja da bi postavili biste ili tanjure, svašta nešto. Tada smo došli do zaključka da bi najbolje bilo vratiti se u srž same Podravke i radnika koji su ju sagradili. Tada smo u jednom razgovoru imali jedan komentar da je cijela Podravka građena iz ljubavi i da je to industrijski prehrambeni div, ali je nastao iz ljubavi svakog radnika koji je tamo radio i stvarao tu firmu – istaknuo je Vudrag.

Najviše polemika u društvu izazvao je odabir materijala pa se tako moglo čuti kako skulptura izgleda kao hrđavo srce. Autor skulpture ističe kako nije slučajno odabrao upravo corten čelik, sirovinu od koje je nastalo srce.

Vanjska patina čelika nije hrđa, ona ga čuva od propadanja

– Corten čelik od kojega je nastala skulptura, patentiran je 1920-ih isto kada je rođena i Zlata Bartl. Riječ je o jednom od najskupljih i najcjenjenijih vrsta čelika u industriji, jer ga ta vanjska patina, koja ljudima izgleda kao hrđa, a nije, čuva i štiti od propadanja. Tako da je riječ o materijalu malo vrjednijem od mesinga, u razini bronce – istaknuo je.

Dodao je kako je to čelik koji ima oksidaciju koja izgleda kao hrđa, no kako je to zapravo zaštita od atmosferilija.

– Ta oksidacija ga čuva i on ima minimalno jamstvo od 500 godina. Ne znam tko će još biti živ da to prouči. U prvih 100 godina on mijenja boju iz narančaste u crvenu i onda iz crvene u tamno smeđu te se ponovno vraća u narančastu. Nešto slično kao bronca, samo što bronca ide od brončanog do tirkiznog. Čelik bolje od bronce i svih ostalih materijala predstavlja jednu industriju te je on simbol industrije. Posebno industriju koja je nastala prije 70 godina, gdje to treba izgledati čvrsto, industrijski, monumentalno, neuništivo kakva Podravka i jest – naglasio je.

Vudrag je kazao kako smatra da je upravo materijal koji je odabrao najbolji.

– Od ljudi koji se bave umjetnošću nisam čuo nikakvih negativnih komentara. Postoje brojne zgrade po cijeloj Americi, Baselu, Parizu koje su napravljene od tog čelika, osim toga i najveći muzeji na svijetu su napravljeni od tog čelika tako da je to više stvar informiranosti i percepcije ljudi koji to gledaju – rekao je umjetnik.

Vudrag je kazao kako je potrebno vrijeme da se ljudi naviknu na umjetnost i na duh vremena u kojem živimo.

– Nema smisla klesati talijanski mramor u kojem je radio Michelangelo kada je to bilo za njegovo doba. Mi živimo u vremenu betona, armatura i čelika i treba se s tim baviti da ostane iza nas i da pišemo o vremenu u kojem smo živjeli – dodao je.

Naglasio je kako mu je jasno da ima negativnih komentara kojih je uvijek bilo i uvijek bude.

– Ako želimo usrećiti ljude, onda bismo trebali dijeliti sladolede, a ne raditi skulpture. Skulptura je ta koja treba potaknuti na razmišljanje, kritizirati okolinu, vrijeme u kojem živimo. Umjetnik treba raditi u materijalu koji je u skladu s njegovim vremenom. Zato je corten čelik i armatura za obnovu Podravke savršen odabir materijala. To je prošlo različite studije i odbore i svi su se složili da je to najbolja opcija za nastaviti tradiciju Podravkinih javnih velikih spomenika – kazao je autor.

Ljudi su naučili živjeti s pijevcem, valjda će i sa srčekom

Vudrag je dodao kako je siguran da je pijevac koji se nalazi ispred zgrade, kad su ga prvi puta postavili bio malo ljudima trnu u oku.

– Ljudi su se naučili živjet s njim, tako da se nadam da će se ljudi naučiti živjeti i sa srčekom jer je ono simbol ljubavi. To više onda govori o svijetu i o tome kakvi su ljudi ako im je srčeko problem odjednom – rekao je.

Osim odabira materijala i položaj, ali i struktura skulpture u sebi nosi simboliku kazao je umjetnik.

– Srce je nagnuto na desnu stranu, prema ulazu u upravnu zgradu Podravke tako da ima dinamiku i razigranost. Bila je jedna ideja da se stavi okomito, ravno srce pa da se vrti, ali to nije bilo statički dozvoljivo u Hrvatskoj. Mora imati minimalno dvije točke spajanja s tlom za javni postav ili spomenik tako da smo se morali spojiti u dvije točke na postament. Lijeva, jača strana je popunjena i simbolizira 75 godina povijesti Podravke. Desna strana je napravljena od armaturnih šipki koje su premazane zaštitom od atmosferilija da to ne propada. Ona je simbol obnove pa je okrenuta prema ulazu gdje je obnovljena zgrada. Tako da ima neku dinamiku kao skulptura – istaknuo je.

Autor je rekao kako mu je najdraži dio, koji je ujedno bio i najteži za napraviti, taj da skulptura frontalno izgleda kao srce malo nagnuto, a ako se ode sa strane i ako se gleda s bočnih strana izgleda apsolutno apstraktno i neprepoznatljivo kao srce.

Skulptura je simbolička i potpuno apstraktna

– To je najveće postignuće Ataču i meni. Uspjeli smo složiti skulpturu istovremeno i simboličku koja ima s jedne strane jasnu, čistu simboliku i s druge strane je apsolutno apstraktna. Još smo komentirali kad smo se odlučili na to da se malo bojimo da bi to možda bilo malo premoderno da takva jedna skulptura bude ispred jedne firme koja se bavi hranom. Takve stvari, odnosno ogromno metalno srce nedavno su postavili ispred terminala u Las Vegasu, ima cijeli park skulptura srčeka u Španjolskoj i to većinom muzeji naručuju. Simbol srca je toliko postavljen i čvrst da se daje umjetnicima na slobodnu volju kako će ga oni napraviti. To je više muzejski primjerak i tematika, nego za javni spomenik. Meni je jako drago da je Podravkin logo i da smo to uspjeli modernizirati – kazao je.

Dodajmo kako se u medijima nakon otkrivanja skulpture našli razni nazivi skulpture. Vudrag nam je potvrdio kako je pravi naziv “Začin ljubavi”.

– Shvatio sam da su u Podravki očekivali Zlatu Bartl koja je napravila Vegetu. U razgovoru smo pričali da nije samo Vegetin začin zaslužan za cijelu Podravku. Tada sam slučajno bubnuo začin ljubavi, kao da su iz ljubavi napravili Podravku i tako je došlo do imena – zaključio je.

Očuvanje kulturnih elemenata

Spomenimo kako Vudragova skulptura “Začin ljubavi” nije jedina nova koja je niknula pokraj obnovljene Podravkine sedmerokatnice. Kao što je prilikom svečanog otvorenja kazala predsjednica Uprave Podravke Martina Dalić, jedan od bitnih prioriteta obnove bio je sačuvati sve umjetnine koje su u zgradi – murale, freske, staklene stijene, slike.

Zlatko Kauzlarić Atač tako je izradio mramorni spomenik koji se nalazi ispred zgrade i kojim je trajno i na svima vidljiv način odana počast Podravkašima koji su sudjelovali u obrani Hrvatske u Domovinskom ratu. Atač je ujedno i kreator prepoznatljive Podravkine žlice koja se nalazi ispred zgrade.

Prostore kompanije krase brojna djela poznatih podravskih i hrvatskih autora pa su tako u prizemlju novoobnovljenog sjedišta slike renomiranih naivaca poput Generalića, Večenaja, Kovačića, Gažija i drugih. Vanjski prostor dodatno je obogaćen poznatim skulpturama Koritarke, djelom Ivana Sabolića, te svojevrsnim zaštitnim znakom Podravke, drvenom skulpturom Pijetao koju je izradio Zvonimir Lončarić.

Što se tiče samih radova na sedmerokatnici, ona nije obnavljanja 42 godine, praktički otkad je sagrađena 1979. godine. Spomenimo da je, kako su izvijestili iz Podravke, rekonstrukcija i modernizacija poslovne zgrade provedena u postojećim gabaritima na način primjeren izazovnoj poslovnoj godini, pažljivo upravljajući troškovima. Provedeni su tako građevinsko-obrtnički radovi, radovi strojarskih instalacija, radovi na fasadi te radovi na elektroinstalacijama. Rekonstrukcijom poslovne zgrade unaprjeđena je energetska učinkovitost, korporativna i informacijska sigurnost sustava te su osigurani odgovarajući uvjeti za rad.

– Projektom rekonstrukcije i modernizacije zgrade očuvani su svi materijalni elementi umjetničke vrijednosti na postojećoj lokaciji. Posebna pozornost posvetila se tomu da se svi takvi elementi očuvaju te da se uklope u novi dizajn prostora. Nakon nedavno donesene odluke o ulaganju u klimatizaciju Podravkinih proizvodnih pogona, za koju se očekuje da se provede do kraja ove godine, odlukom o rekonstrukciji poslovne zgrade nastavlja se proces poboljšanja radnih uvjeta za Podravkine zaposlenike – poručuju iz Podravke.

Ovaj članak sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Slušaj uživo
zatvori