Koprivničanac Ivan Grobenski glazbenik je koji iza sebe ima pet solo studijskih albuma, žanrovski različitih, što potvrđuje epitet jednog od najproduktivnijih hrvatskih glazbenika.
Glazbeni put ovog svestranog koprivničkog umjetnika započeo je u indie rock bendovima Suho Grlo Nos i Lolita, no prava prekretnica dogodila se s fenomenalnim projektom Moskau, koji je zaslužio pohvale publike i kritike. Posljednjih se godina odlučio posvetiti solo karijeri – 2020. oduševio je etno albumom “Siromahi i lazari”, a dvije godine kasnije pomaknuo je granice svog stvaralaštva retro soul i funk albumom “Apocalipstick”.
Grobenski radi upravo to – kontinuirano pomiče granice žanrova i donosi svježe, autentične zvukove, a ništa manje od toga mogli smo čuti u novom albumu KINK koji je objavio početkom 2024. godine.
– KINK je nastavak “Apocalipsticka” utoliko što je doslovno kronološki sljedeći po redu. Naravno da i na tom albumu ima tragova (apoca)lipsticka jer je to prirodni dio stvaralačkog procesa, to da u neki sljedeći rad prenosiš i dio onoga što si radio prije toga, ali što se u novom kreativnom procesu transformira u nešto drugo. Već godinama želim napraviti upravo takav album koji se referira isključivo na suvremene glazbene tekovine, no tek su se ove godine poklopili uvjeti da tako nešto bude i moguće. Mislim da baš u tome leži odgovor na pitanje što me inspirira da svakom projektu pristupim na drugačiji način – uvijek sam inspiriran nečim drugim pa je onda i logično da svako to “drugo i drugačije” i zahtjeva drugačiji kreativni pristup – ističe Grobenski.
Pristup svakom novom projektu uvijek je drugačiji, a inspiraciju pronalazi u potrebi za istraživanjem i preispitivanjem glazbenih granica. Upravo je njegova nepredvidivost u žanrovima postala njegov zaštitni znak.
– Čini mi se da je KINK poprilično ne-žanrovski ili nad-žanrovski album, ali ako bi se već moralo navesti neke žanrove, u prvom redu je to rap, trap, trip-hop, hip-hop, jazz i srodni žanrovi. To su jednostavno žanrovi koji danas dominiraju recentnom svjetskom glazbom, a koja mi je poslužila kao inspiracija jer posljednjih godinu ili dvije zapravo najviše i slušam samo što mi se dopada od svega najnovijeg što se pojavljuje na streaming servisima tradicionalno svakog petka – objašnjava Grobenski.
Njegov je ritual svakoga petka sjesti i posvetiti svoje vrijeme preslušavanju novih stvari, izdvojiti ono što mu je zanimljivo, a onda to pažljivo slušati tijekom cijeli tjedan sve do sljedećeg petka. Ta rutina postala je svojevrsni način kako drži korak s nevjerojatno dinamičnim svijetom glazbe.
– Živimo u vremenu u kojem na dlanu imamo cijelu “svjetsku fonoteku” i ne moramo više čekati neke specijalizirane radijske i televizijske glazbene emisije ili časopise da izađu pa da pročitamo od nekog urednika što je to novo i na što treba obratiti pozornost. Možemo to sami, ako nas zanima, i mislim da smo u tom smislu privilegiraniji nego ikad – ističe.
Nakon izlaska “KINK-a”, uslijedili su koncerti na kojima je promovirao album. Reakcije publike bile su fantastične, a zanimljivo je da je na nastupima izvodio i pjesme s prethodno objavljenog “Apokalipsticka”, stvarajući poveznicu između ta dva projekta. Uz to, izdao je i live album “Live’s what you make it”, koji dodatno svjedoči o energiji i atmosferi njegovih nastupa.
– Svirali smo koncert u Zadru u Providurovoj palači i naknadno saznali da se koncert snimao. Bili smo izrazito zadovoljni time kako to zvuči pa uz dopuštenje organizatora koncerta objavili to kao live album. Inače posebno volim live albume jer su uvijek vjerni dokumenti nekog određenog trenutka u životu nekog izvođača. Mislim da je trenutak na albumu “Live’s what you make it” bio vrijedan toga da ga se objavi i svekolikom pučanstvu i eto, tu je – objašnjava.
Jedna od zanimljivosti ove godine svakako je i objava nesvakidašnjeg spota za pjesmu “Houdini” – video koji zapravo nije klasičan spot. Time je još jednom dokazao koliko mu je važna originalnost u svemu što radi.
– Radi se o tome da smo se Bojan Koštić i ja u jednom od svojih tradicionalnih kafanskih razgovora o životu i smislu i smislu života i životu smisla dotakli pitanje “Što je danas više uopće video spot?”. Nakon ekstenzivne rasprave i nekoliko espresso kava, konceptualno smo se složili u tome kako vidimo “video spot” 2024. godine i snimili kratki film koji nije kratki film jer je video spot koji nije video spot jer je kratki film. To je nekako i imalo smisla s tematikom pjesme “Houdini” jer ipak se radi o poznatom mađioničaru pa onda posljedično o “mađioničarskom triku” koji se pak naslanja na koncept iluzije odnosno prevare. Ovaj video uradak upravo je to, iluzija video spota ili prevara kratkog filma – govori Grobenski.
Tu njegov stvaralački opus ne staje – ove je godine skladao, snimio i producirao glazbu za predstavu “Roža (Cura s greškom)”. Iako mu ovo nije bio prvi put da radi glazbu za neki kazališni komad ili film, prvi je put da je imao posve otvorene ruke napraviti što želi, uz jedino uputstvo da bi se glazba trebala na neki način oslanjati na univerzum albuma “Siromahi i Lazari”, s obzirom na to da se radi o predstavi koja je nastala po predlošku novele “Svoga tela gospodar” Slavka Kolara.
– Osim što je publika objeručke prihvatila i predstavu i glazbu, imao sam prilike upoznati i surađivati sa zaista predivnim ljudima, a surađujemo i dalje. Kad već pričamo o “Roži”, moram spomenuti kako će predstava u veljači gostovati na 3. Međunarodnom festivalu ženskog teatra u Narodnom kazalištu u Istanbulu – ponosno ističe Grobenski.
Osim spomenutih projekata, dogodila mu se i jedna od najvažnijih životnih promjena – postao je otac. Iako uspješno vlada velikom većinom žanrova, Grobenski priznaje kako mu je očinstvo žanr u kojem se zasad najmanje snalazi, ali oko njega se i najviše trudi.
– Spontano sam “napisao” nekoliko pjesama kojima sam nastojao uspavati dijete kao na primjer “Ja sam mali mišić miš” koju sam iz zafrkancije i snimio u kućnom studiju. Nedavno sam iz zezancije napisao i tekst “Sise svi na sunce” za nepostojećeg izvođača koji se zove “Gengsta Beba” i koji je inspiriran mojim malim sinom, a ako postanem “Najopakiji reper” 2024. godine po izboru Sound Reporta, izbacit ću to kao singl – zaključuje Grobenski.
Ovaj članak sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.