Četvrtak, 12. prosinca 2024.

SVJETSKI DAN KAZALIŠTA Šestak: Obilježavamo ga čitanjem svjetskih i hrvatskih poruka u povodu ovog dana

Svjetski je dan kazališta.

Ovaj važan dan obilježit će se i u Koprivnici, a potvrdio nam je to i naš kazališni, televizijski i filmski glumac Sven Šestak.

– Obilježavamo ovaj dan, malo je čudno reći da ga slavimo, jer nije da imamo velike fešte, ali svakako ga obilježimo na malo mirniji način. Pročitaju se svjetske i hrvatske poruke povodom Svjetskog dana kazališta, a ovogodišnju našu je napisao ugledni redatelj Branko Ivanda – kazao je Šestak.

Na pitanje slavi li se kazalište dovoljno, odgovorio nam je da je to zapravo individualna stvar.

– Pa sad ići nešto kukati da se kazalište ne slavi dovoljno, pod to slavi smatramo da se ne cijeni ili ne posjećuje dovoljno, mislim da je to individualno. Naime, postoje jednostavno ljudi koji ne mogu bez kazališta, pritom ne mislim na ove koji rade kazalište, nego koji ga posjećuju, a isto tako moramo biti svjesni da postoje ljudi koje kazalište ne zanima i koji su možda u životu bili jednom ili ni jednom u kazalištu. To je sve normalno, a pretpostavljam da je tako i s nekim drugim stvarima. Evo ja sam jednom u životu bio na nogometnoj utakmici – objasnio je Šestak.


HRVATSKA PORUKA ZA SVJETSKI DAN KAZALIŠTA, autor poruke: Branko Ivanda, redatelj
 
Jesam li ja uljez ili gost? Kako je mene dopala čast da s malo riječi objasnim promjenu vlastitog neupitnog zanosa?  Pola stoljeća vagao sam između filma i kazališta, čak planirao pretvarati kazališta u kinematografe, da bih na kraju otkrio očaravajuću tajnu koja je sadržana u jedinstvenom procesu nastajanja kazališne predstave. Kazalište pruža utočište jedinoj umjetnosti bez posrednika. Nema slikarskog platna, nema glazbenog instrumenta, nema kamere, nema cigle i betona. Samo ljudsko tijelo, glas i osobnost glumca. Mi ostali smo asistenti, psihijatri, pisci, povremeno učitelji i, ne tako rijetko, đaci njegove kreativnosti.  A u toj pripremnoj fazi jedne predstave, razvija se embrio zajedničkog stvaralaštva, put prema tragičnom ili komičnom zanosu i ljepoti. Iz ljepote nastaje ljubav, a iz ljubavi strast prema kazališnoj umjetnosti koja nas obuzima zauvijek.

Gotovo pola stoljeće star i zaboravljen u prekomorskom političkom egzilu, veliki europski pisac Sándor Márai, prije nego što će uperiti pištolj u svoje srce, pita se: Koja je prava svrha naših života? Što ti misliš? To je teško pitanje. Vjeruješ li, kao što ja vjerujem, da ono što našemu životu daje smisao jest strast koja u nama gori zauvijek? I ako iskusimo takvu strast, možda nećemo živjeti uzalud?

Te zime, zagrebačkim potresom zatečeni krhkošću i efemernošću ljudske egzistencije, izolirani Coronom, sjedili smo iz večeri u večer, dva mjeseca, u prizemlju napuštene, opasno popucale zgrade Zagreb filma i pripremali kazališnu predstavu. Producentica, redatelj, najprije dvojica pa troje i na kraju četvoro glumaca. Za mnoge je premijera kruna kazališne predstave. Možda su u pravu.

Ali danas vjerujem da je period priprema za stolom ključ kazališnog čina. U svakom slučaju, to lutanje kroz labirint teksta na razmeđu osobnog i glumstvenog vrhunac je predpremijernog kazališnog užitka.

Dani i sati provedeni u analizi teksta, razgovori o odnosu dramskog i komičnog, u prilagodbi karaktera dramskog lika s osobnošću glumca, o psihološkom, ponekad psihijatrijskom profilu privatne osobe, o piščevoj biografiji i krugu u kojem se kretao. Povremena razmimoilaženja u tumačenju dijaloških fragmenata, ali koja uvijek dovode do finalnog sklada; ili prividno apsurdnih detalja, recimo o pokretu ruke koja treba oguliti naranču. Pa o politici, o jelu, bolesti, svakodnevnim radostima, o ljepoti. I još mnogo toga što podrazumijeva život obitelji. Pa i privremeni život jedne kazališne obitelji.

Prošlih godina brojni časni prethodnici nastojali su definicijom riješiti tajnu kazališne umjetnosti, jer nema umjetničkog djela bez tajne. Mahom su se posvetili kazališnom prostoru ili izdvojenosti scenskog prostora, vjeri u kazalište, igri (glumac), hrabrosti i istini, uglavnom pitanju što je kazalište? I svi su bili u pravu, ali definicija je ostala tajnom. Zašto? Zato, jer temelj kazališne umjetnosti nije statičan. On je kretivni proces koji prethodi finalnom djelu. On je plod kompleksnog odnosa grupe ostrašćenih ljudi. A strast je više od ljubavi. Strast je zalog bezuvjetne posvećenosti. Ponekad pritajena, skrivena, strast je pogon svake kazališne kreativnosti.

Slušaj uživo
zatvori