Ususret Svjetskom danu plesa, koji se obilježava 29. travnja, razgovarali smo s Jelenom Matijaško, odgojiteljicom i voditeljicom posebnog programa ritmike i plesa u koprivničkom Dječjem vrtiću Tratinčica, voditeljicom plesnih tehnika, instruktoricom pilatesa te suradnicom Sportskog centra Cerine. Novonastala situacija probudila je u njoj kreativnost i počela je kreirati online sadržaj s pilates vježbama, ali i s pokretnim igrama za djecu.
– Oduvijek sam bila velika istraživačica pokreta i plesa, pokazivala interes za ljudsko tijelo, kretanje ljudskog tijela, ali i kretanje životinja. Često bih primjećivala različite posture tijela s nekom vrstom ograničenja u kretanju te ih uspoređivala s tijelima koja imaju mnogo kvalitetniji i slobodniji pokret bez ograničenja. Kad sam pohađala srednju medicinsku školu, anatomija i tjelesni bili su mi jedni od najinteresantnijih predmeta i tek tada sam shvatila što želim raditi u životu – prisjetila se Matijaško koja je završila Stott pilates školu, jednu od najcjenjenijih internacionalnih škola suvremenog pilatesa koja je izgrađena na principima klasičnog, originalnog učenja Josepha H. Pilatesa, nadograđena novim saznanjima iz područja anatomije, biomehanike i spinalne rehabilitacije, ali i školu za voditelja plesnih tehnika u Zagrebu.
Još kao dijete, privlačila ju je ljepota kretanja plesača
Dodala je da ju je još dok je bila dijete posebno privlačila ljepota kretanja plesača i često je oponašala iste pokrete i u njima pronalazila slobodu i zadovoljstvo.
– Mislim da je ples pronašao mene još kad sam bila dijete. Opisala bih se kao zamišljeno dijete koje mašta o svijetu u kojem nitko ne plače, samo pleše. Ljude koje sam tada znala promatrati kroz prozor, u mojoj bi glavi plesali ne bi samo hodali, radili u vrtu ili nešto slično. Htjela sam mijenjati svijet, nije mi se sviđao. Razmišljala sam kako je idealno rješenje uvesti svakodnevno plesanje na ulice, u kuće svake obitelji kao i u međusobno komuniciranje. Ples mi daje moć sadašnjeg trenutka. Sva ljepota plesa zbiva se u trenutku. Kad je pokret izveden, to je to. Ostaju samo osjećaji i uspomene – objašnjava Matijaško.
Odraslim osobama teško je prepustiti se izvornom i nesputanom pokretu
Smatra da je danas, u suvremeno doba, odraslim osobama puno teže prepustiti se stvarnom, izvornom, slobodnom i nesputanom pokretu i žao joj je zbog toga.
– To je doista tužno. Pod utjecajem smo društvenih normi, puni smo nekih zabrana, stereotipa i nelagode u izražavanju osjećaja koje društvo često prikazuje kao pretjerane. No, u intimi svog doma uvijek se možemo prepustiti plesu i glazbi. Način na koji se krećemo, oblik je našeg postojanja. Naše živo tijelo nikad nije u stanju mirovanja – od trenutka rođenja do trenutka smrti, mi neprekidno dišemo, naše srce desetljećima ne prestaje kucati, stanice se obnavljaju, crijeva probavljaju, tekućine kolaju tijelom, um skakuće s misli na misao, emocije nas obuzimaju ili napuštaju…Mijenja se samo ritam – nekad smo mirniji i samo promatramo, nekad smo burni, temperamentni, no ples je uvijek prisutan. Vještina je znati se prepustiti promjeni ritma, umjesto da se uvijek držimo sigurnog i poznatog – ističe.
Prije 15 godina pokrenula je program plesa u Tratinčici
Sve su to na neki način bili i razlozi što je prije 15 godina pokrenula program plesa i ritmike namijenjen prvenstveno Tratinčicama, a kasnije ga je proširila i na školski uzrast.
– Izvor inspiracije su mi prvenstveno djeca. Namjera mi je približiti djeci ples i pokret te potaknuti njihov kreativan razvoj i zanimanje za plesnu umjetnost. Nikada mi nije rad s djecom predstavljao teret ili nezadovoljstvo. Naravno da je bilo dana kad sam umorna i iscrpljena dolazila na sate plesa, ali djeca bi uvijek našla način kako da me osnaže odnosno vrate mi izgubljenu snagu – kaže.
Napominje da voli naglašavati kreativni pokret jer pruža djeci mogućnost da se kreću na nove načine, pomaže im da nauče da postoji više od jednog rješenja na pitanje, problem ili zadatak.
Kreativni pokret je sjajan medij za grupni rad s djecom
– Djeca stječu bogato iskustvo istraživanja i stvaranja, uče kretati se u osobnom prostoru, postaju svjesniji prostora druge djece te poštuju druge kad se kreću u zajedničkom prostoru. Takvo shvaćanje prostora i kretanja djeca prenose i na druge svakodnevne aktivnosti. Plesom i pokretom postaju svjesnija koliko se brzo kreću, kako kontrolirati tijelo kada žele promijeniti smjer. Kreativni pokret je sjajan medij za grupni rad s djecom. Pokretom uče da svatko može doprinijeti grupi i da svi mogu zajedno raditi u svrhu pronalaska rješenja. Tako poboljšavaju svoju koordinaciju, kontrolu tijela, izdržljivost i snagu – objašnjava.
Ističe da sve što rade, rade kroz igru i igra je polazište. Napominje da je glazba važan pratitelj svih aktivnosti, a ponekad ju sami stvaraju glasom ili ju traže u prirodi i neposrednoj okolini poput primjerice zvuka ptica, vjetra, kiše, koraka, otkucaja sata i slično. Upravo različitim izborom glazbe potiče djecu na kretanje, razvija kod njih sluh i muzikalnost, istražuju zajedno na koji način glazba utječe na pokret.
Ne inzistira na tehnički ispravnim pokretima u koreografiji, u plesu nema krivog pokreta
– Ne inzistiram na tehnički ispravnim pokretima u koreografijama jer bih time zanemarila dječje unutarnje stanje. Tada djeca ne dolaze u dublji dodir sa svojim unutarnjim svijetom. Koreografiju stvaramo zajedno. U plesu nema krivog pokreta. U koreografijama često koristim metode i vježbe koje plesu služe da bismo osjetilne podražaje stavili u interakciju. Naglašavam individualan način kretanja svakog djeteta. Volim da se djeca susreću sa slobodom u vlastitoj interpretaciji pojmova i emocija kroz improvizaciju i slobodno stvaranje. Koristim eforte u radu. Efort je odraz našeg unutarnjeg stava, misli, ideja, osjeta,intuicije i emocija. Označavaju motivaciju ili poticaj za pokret ili akciju – napominje.
Dodaje i da roditelji često imaju prevelika očekivanja od djece – očekuju vrhunske rezultate, a djeca samo žele plesati. Ponekad im se, kaže Matijaško, ne sviđa pokret koji izvode njihova djeca.
– Djeca su zaista sretna što su dio plesnog programa. Djeca su moji najdraži suradnici. Toliko su iskreni i puni ljubavi da ih nitko u tome ne može nadmašiti. Zahvalna sam im na tome. Prije epidemije koronavirusa, pripremali smo se za proslavu 15. rođendana našeg programa. Želja nam je bila obilježili taj važan događaj plesnim prikazom “Jedan bolji svijet”. Nažalost, situacija koja nas je sve snašla, poremetila nam je planove, no mi ne odustajemo od svog cilja. Rođendan ćemo svakako proslaviti – rekla je Matijaško.
Online kreativne pokretne igre za mališane
Iako je virus pomrsio mnogim ljudima planove, Matijaško kaže da su joj upravo novonastala situacija i vrijeme koje sada ima na raspolaganju bili idealni saveznici za buđenje kreativnosti i zabave.
– Iskoristila sam to i krenula u akciju. Aktivna sam suradnica Sportskog centra Cerine i tamo sam dio jedne velike ekipe. Radim s ljudima na području pokreta. Učim ih kako pravilno koristiti tijelo u kretanju i kako da ozdrave od sjedenja. Poznajem te ljude godinama i vrlo dobro znam koliko im znači kvalitetan trening i trener u kojeg imaju povjerenje. Organizirala sam online treninge preko YouTube kanala nakon čega sam primijetila da se uključuju i novi članovi željni rekreacije bilo u Pilates programima i New Fit Dance programu – istaknula je.
No, to nije sve. Dodaje da su uskoro počeli stizati video uradci i fotografije zadovoljne djece kako vježbaju sa svojim roditeljima. Pomislila je da ta djeca zaslužuju zabavu i sa svojim sinom počela je osmišljavati online kreativne pokretne igre za mališane.
– U suradnji s ravnateljicom vrtića Idom Šipek dogovorila sam vrijeme i način prikazivanja aktivnosti putem internetske stranice vrtića. Igre se prikazuju dva puta dnevno ponedjeljkom i petkom. Mališani vježbaju redovito. Šalju fotografije i video snimke. Posebno djeca kojima sam odgojiteljica i voditeljica plesa – napomenula je.
Prve pokretne igre koje su probile led bile su “Festival životinja”, “Livada” i “Idemo!”.
– Vanja se dobro snašao pred kamerom. Trudio se maksimalno. Gledanost je bila velika pa smo krenuli dalje s pokretnom igrom “Planet životinja” u kojoj smo se koristili kretnjama životinja. Ovakvim načinom vježbanja djeca razvijaju primarnu i refleksivnu snagu, koju smo i mi imali u djetinjstvu i mladosti kada smo bez ikakvih problema imitirali životinje. Zahtjevan, ali zabavan i koristan trening. Mi plesači, učitelji plesa često koristimo sekvence statičnih oblika, tražimo od djece da ih rasplešu, ali nađu i pauze. Iz toga smo stvorili novu igru “Svijet oblika”. Svašta se u plesu može. Zar ne? – zaključuje Matijaško.
Ističe kako je kretanje jedan od prvih i najvažnijih načina kojim bebe i mala djeca istražuju svijet oko sebe, a taj proces se nastavlja dok rastu i razvijaju se.
– Pokret i ples pomažu djeci da od najranije dobi osvijeste svoje tijelo i razviju svijest o kretanju u prostoru s drugom djecom. Izražavanjem svojih ideja i osjećaja podižu svoje samopouzdanje. Ples je neizostavni dio života – kaže.
U današnje vrijeme sve je dostupno online pa tako i vježbanje. No, Matijaško smatra da takav način vježbanja ne može zamijeniti trening s trenerom.
– Ljudi bi trebali biti oprezni. Nije sve za svakoga. Potrebno je informacije potražiti kod educiranih ljudi na području plesa i pokreta, ako vas to područje interesira. Niti kad si bolestan nije dobro liječiti se preko foruma. Postoje liječnici za to područje. Zato je svako područje potrebno prepustiti stručnim ljudima – zaključuje Matijaško.